"Jeśli samochód nie sprawia przyjemności, to nie można go określić tym mianem" - Akio Toyoda

niedziela, 20 lipca 2014

Obniżanie zawieszenia

Gdy już kupimy swój pierwszy samochód i mechanicznie doprowadzimy go do ideału, czas zabrać się za modyfikacje :). Jedną z popularniejszych zmian jest obniżenie zawieszenia. Nie poprawia ono tylko walorów wizualnych naszego samochodu ale też pozytywnie wpływa na jego prowadzenie.


1. Sprężyny obniżające
Rozwiązanie to ma wiele zalet. Jest tanie, proste i szybkie w wykonaniu. Ich koszt to kilkaset złotych, przykładowo ceny sprężyn do popularnego golfa III generacji zależnie od firmy wahają się od 250 do ponad 500 zł. Należy pamiętać jednak, że w ten sposób nie zamieni naszego auta w przysłowiowy "pług".
Zazwyczaj samochód będzie niższy o 3-4cm. Nie zawsze jest jednak tak kolorowo. Może zdarzyć się, że zakup twardszych, krótszych sprężyn wymusi zmianę amortyzatorów. Sportowe sprężyny mają zupełnie inną charakterystykę tłumienia niż fabryczne amortyzatory. Jeżeli sprężyna będzie zbyt krótka, to nie zmieniając amortyzatora tylko pogorszymy właściwości jezdne. Auto, z tak zmodyfikowanym zawieszeniem na nierównych drogach może zachowywać się jak piłka pin-pongowa. Jeżeli boimy się, że taki problem może wystąpić u nas, to jest na to rozwiązanie: kity składające się ze sportowych amortyzatorów i sprężyn. 
Efekt wizualny uzyskamy taki sam jak w przypadku zmiany samych sprężyn, ale możemy być pewni o poprawę prowadzenia. Niestety w tym przypadku cena rośnie dość drastycznie. Znowu posłużę się przykładem Golfa III. Ceny najtańszych kitów na allegro zaczynają się od 800zł, a te od renomowanych firm zbliżają się nawet do 2 tyś. 

2. Zawieszenie gwintowane

Zawieszenie gwintowane to podobny jak wcześniej opisany zestaw ( sprężyny + amortyzatory). Największą zaletą tego rozwiązania jest możliwość regulacji zarówno wysokości, jak i twardości zawieszenia. Na zimę możemy podnieść samochód :) W tym przypadku auto można posadzić znacznie niżej, niż przy zastosowaniu poprzednich zawieszeń. W zestawach takich sprężyny i amortyzatory są do siebie idealnie dobrane, alby dobrze współgrały w każdym ustawieniu. Jest to jednak najdroższe rozwiązanie. Ceny do przykładowego, popularnego Golfa zaczynają się od tysiąca zł. ,a kończą powyżej 2tyś. 


Można spotkać się też z domowymi sposobami na niższe posadzenie samochodu. Są one znacznie tańsze, jednak są to oszczędności na własnym bezpieczeństwie. Nikt nie powinien nawet myśleć o skracaniu fabrycznych sprężyn czy patentach takich jak ten
Decydując się na większe obniżenie musimy liczyć się tez z koniecznością zakupu płyty ochronnej pod podwoziem, która osłoni miskę olejową. 
Moim zdaniem jednak warto choć trochę zainwestować, ale oceńcie sami. 








1 komentarz:

  1. Osobiście wiem, że sklep tylnabelka.pl ma dużo cześci dzięki którym można tanio obniżyć zawieszenie. Ewentualnie można samemu skrócić spreżyny i także uzyskamy obniżone zawieszenie.

    OdpowiedzUsuń